۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

آموزشهای پایه ای تخریب و انفجار (3)

باروت سفید ( نیترو سلولز )

باروت سفید در جنگهای داخلی آمریکا کاربرد فراوانی داشت و هنوز هم میتواند به عنوان یک مادۀ منفجره و یا خرج پرتاب از آن استفاده شود . این ماده در هوای آزاد با سرعتی بالا میسوزد ( اشتعال انفجاری ) و در محیط بسته در صورت تحریک شدن بوسیلۀ حرارت آتش منفجر میشود. البته اگر این ماده را به صورت فشرده در آورید با ضربه ای مانند ضربۀ چکش نیز منفجر میشود.
برای تولید باروت سفید از اسید سولفوریک سرد و غلیظ (بالای 90 درجه غلظت ) استفاده میشود که یک مادۀ شدیدا خطرناک است و در زمان کار با اسیدها و مخصوصا اسید سولفوریک باید بسیار محتاط باشید.

وسایل لازم :

1-     چند بشر شیشه ای.
2-     میلۀ شیشه ای. 
3-      گیرۀ انبر مانند ( ماشه ) استنلس استیل خوب.
4-     آب نوشیدنی کارخانه ای ( چون در ایران آب لوله کشی خالص نیست ).
5-     سطل و یا ظرف پلاستیکی برای شستشو.

مواد لازم :

1-     اسید سولفوریک سرد غلیظ  50 سی سی.
2-     اسید نیتریک سرد غلیظ 25 سی سی.
3-     پنبۀ طبیعی خالص سفید ( کتان خالص ) 5 گرم . ( از پنبۀ مصنوعی آرایشی نمیتوان استفاده کرد.)
4-     آب مقطر و یا آب نوشیدنی تولید کارخانه حد اقل 3 لیتر.
5-     جوش شیرین ( بی کربتات پتاسیم ).


شیوۀ تولید :

همانگونه که در توضیح  مواد لازم میبینید، برای هر 5 گرم پنبه ، 75 سی سی مخلوط اسید سولفوریک و نیتریک مورد نیاز است و نسبت آنها نیز مشخص است.
اول اسید نیتریک سرد و غلیظ را داخل بشر شیشه ای میریزیم و سپس به طور آرام اسید سولفوریک سرد و غلیظ را به آن اضافه میکنیم و آن را با میلۀ شیشه ای به هم میزنیم تا یکدست شود. سپس پنبه را به داخل مخلوط اسیدی فرو برده و کاملا آنرا به محلول اسیدی آغشته ساخته و به مدت 20 دقیقه در محلول نگه میداریم . در این روند شیمیایی تقریبا تمامی اسید نیتریک توسط پنبه استفاده شده است و مایع باقیمانده تقریبا تنها اسید سولفوریک و بازماندۀ اسید نیتریک و سایر مواد بازمانده از این ترکیب شیمیایی است که باید پاک و شسته شوند. لذا مقداری آب مقطر و یا آشامیدنی را در یک بشر و یا ظرف پلاستیکی میریزیم و پنبه ها را به آن منتقل نموده و با آب مقطر میشوییم و این عمل را چندین بار تکرار میکنیم و بعد از چندین بار شستشو و در مرحلۀ نهایی ، بعد از گذاشتن پنبه ها در آب مقطر مقداری جوش شیرین به آن اضافه میکنیم. و اگر فعل و انفعالی مشاهده کردیم آنرا یکبار دیگر تکرار میکنیمتا مطمئن شویم که اسید سولفوریک باقیمانه به طور کامل خنثی شده باشد. محصول نهایی که به شکل پنبه است ، درواقع همان باروت سفید میباشد.
برای آشنایی عملی، دو فیلم در (اینجا) در دسترس شما قرار میگیرد که دو روش عملی را به نمایش میگذارد و شما بنا بر توضیحاتی که دادم میتوانید از آنها استفاده کنید.

ابتکارات :
شما میتوانید پیش از خشک کردن باروت سفید آنرا با قیچی ریز ریز نموده و به شکلی تقریبا پود مانند در آورید و یا آنرا با تحت فشار قرار دادن به شکل توده های بسیار فشرده در آورده و سپس خشک نمایید و سپس در ظرفهای شیشه ای نگهداری نمایید.
باید به یاد داشته باشید که اسید های به جای مانده را در دستشویی ریخته و با چندین سطل آب معمولی بشویید تا اثری از آن نماند ( به عنوان مسئلۀ امنیتی ).
پیشنهاد من برای تولید خانگی باروت سفید استفاده از فرمول بالا در حد 10 گرم پنبه است  که به 50 سی سی اسید نیتریک و 100 سی سی اسید سولفوریک نیز دارد تا بتوان آنرا چه در مسیر تولید و پاک کردن بازمانده های اسیدی آن به طور کامل و ایمن کنترل نمود.

تهیۀ اسید ها :
 این دو اسید را به راحتی میتوانید در بازار تهیه کنید و اگر به فروشگاههای شیمیایی اعتماد امنیتی ندارید از فرو شنگان مواد زرگری استفاده نمایید ، آنچه که در ایران به نام اسید سلطانی مشهور است و در زرگری کاربرد فراوانی دارد ( از جمله تعیین عیار طلا ) همان مخلوط اسید نیتریک و اسید سولفوریک میباشد.

در پایان باز هم یاد آور میشوم که مسایل ایمنی در درس (1) یا فراموش نکنید.

پیروز و سرفراز باشید

پاینده ایران، برقرارباد آیین ریشه ای ، کوبنده جنبش تندر


کارزار





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر